Wednesday, July 14, 2010

BUAH SEPANJANG MASA

Jadi warganegara ibu negara ni memang banyak kelebihannya.  Setelah beberapa tahun menetap di TTDI, kecuali jalanraya yang selalu sesak, saya sekarang amat selesa rasanya.

Benar seperti kata Mak saya, di Kuala Lumpur ini Mak, Bapak, anak dan saudara saja yang tak boleh beli.  Semua barang boleh dapat, baik yang buatan manusia atau pun dari alam semula jadi.

Kalau kita hendak segala jenis sayur, samaada moden atau tradisional, semuanya di Pasar Chow Kit.  Begitu juga dengan semua jenis buah-buahan.  Semuanya ada di sana hampir sepanjang tahun.

Dulu-dulu kalau nak makan durian dan rambutan umpamanya, hanya setahun sekali saja baru boleh dapat.  Tapi setelah duduk di Kuala Lumpur, buah-buahan popular seperti ini ada sepanjang tahun.  Kiranya 'berbuah' sepanjang masa dan sudah tidak bermusim lagi.

Bezanya, buah-buahan ini semuanya datang dari tempat yang berbeza-beza di waktu yang berbeza sepanjang tahun. Buah-buahan ini datang dari lain-lain negeri di waktu yang berbeza.  Kiranya di Kuala Lumpur, ada kalanya buah dari Perak, di kala-kala lain buah dari Pahang, Kedah, Perlis dan dari Thailand pula.

3 comments:

  1. Aslmkm.
    Alhamdulillah. Itu adalah rahmat Allah SWT jua.

    ReplyDelete
  2. Salam Roha.
    Ya seronok & bersyukur dengan segala nikmat.

    ReplyDelete
  3. Aslmkm ROHA.
    Lalu jer arini. :)

    ReplyDelete