Saturday, July 24, 2010

KENAPA HARUAN?

Dekad-dekad terakhir ini kita kerap mendengar cerita-cerita sumbang mahram.  Walaupun pihak berkuasa berbangga dengan kajian bahawa ramai remaja perempuan bertudung, kenyataannya ramai yang bertudung tu adalah yang terjerat noda dan dosa.

Kita selalu dengar kisah bapa tiri merogol anak tirinya, abang tiri menodai adik tirinya dan saudara meratah tubuh saudara sendiri juga.  Lebih dahsyat lagi, bapa memperkosa anak mereka sendiri.

Malah lebih dahsyat lagi, ada bapa menjadikan anak perempuan sendiri sebagai hamba seks dan pemuas nafsu mereka.  Memang amat menjengkelkan!

Kes-kes ini adalah kes masaalah sosial yang berat.  Pihak berwajip mesti mengambil langkah berkesan untuk menanganinya.

Dalam pada itu saya jadi hairan juga kenapa orang selalu mengatakan bapa-bapa begini adalah seperti haruan memakan anak.  Kenapa haruan?  Binatang-binatang lain tidak 'makan' anak?  Saya perhatikan binatang seperti kucing, ayam dan itik juga melepaskan hawa nafsu seks dengan anak-anak mereka sendiri.

Haruan tu kita tidak selalu nampak atau tidak pasti berlakunya begitu.  Tetapi kalau binatang ternakan sendiri, kita selalu melihatnya.  Tak begitu?

3 comments:

  1. Aslmkm.
    Ya juga tu! Pasal haruan nampak licin licik agaknya!

    ReplyDelete
  2. Aslmkm.
    Orang tua2 ada kebijaksanaan mereka tersendiri kan?

    ReplyDelete
  3. Aslmkm.
    Jengah jer ler. :)

    ReplyDelete