Wednesday, May 19, 2010

GELORA DUNIA ARTIS

Saban hari saban minggu, mesti ada berita tentang pergolakan hidup dalam dunia artis.  Minggu ini saya ikut tertarik untuk memperkatakan tentang berita artis ini.

Anne Ngasri

Dalam usia semuda 26 tahun, Anne Ngasri sedang berhadapan dengan kemelut rumahtangga.  Suaminya Abdul Wafi, 29 tahun, telah didakwa melafazkan cerai pada 25 Mac lalu, pukul 11.20 pagi di rumah mereka dengan lafaz "Aku ceraikan kau Anne" pada ketika Anne sedang mengandung dua bulan.  Sebelum ini, beliau juga pernah melafazkan cerai dua kali, bagaimanapun tidak di failkan di mahkamah.

Anne telah mendirikan rumah tangga bersama Abdul Wafi pada 26 Mei 2006 pada usia 22 tahun.  Mereka telah pun dikurniakan dua cahaya mata.

Adakah masaalahnya kerana mereka berkahwin di umur terlalu muda, dan mereka tidak arif dalam rukun rumahtangga.  Adakah kursus pra-perkahwinan tidak berjaya memberi kesedaran tentang kewajipan dan tanggung-jawap sebagai suami isteri dalam Islam?

Kes kedua ini bukan saja melibatkan artis, tetapi juga melibatkan seorang wakil rakyat.  AP Datuk Bung Moktar dan isteri keduanya, Zizie Izette, telah didapati bersalah kerana berpoligami tanpa mendapat kebenaran dari Mahkamah Syariah dan Pendaftar Nikah Cerai.

AP Bung Moktar & Zizie Izette

Secara hukum syarak perkahwinan mereka sah.  Tetapi negara kita juga ada undang-undang agama Islam yang khusus bersabit perkara-perkara tata-cara dan prosidur tertentu.

Apa pendapat anda bila seorang yang terpilih untuk mewakili rakyat di Parlimen dalam mentadbir negara sesuai dengan peruntukan undang-undang, sewenangnya melanggar peraturan dan undang-undang?  Rendahnya mutu Wakil Rakyat kita!

3 comments:

  1. Salam.
    Artis2 tetap glamor! Hehe.

    ReplyDelete
  2. Aslmkm.
    :) Komen karang boleh jd mengumpat tu! Kita ambil iktibar je le!

    ReplyDelete
  3. Salam.
    :) Dah artis, gitulah agaknya!

    ReplyDelete